Sinds maandag 8 november 2021 is het dringend advies om minstens de helft van onze werktijd thuis te werken. We waren weer een beetje gewend om voorzichtig weer richting kantoor te gaan maar dat wordt nu weer teruggedraaid. In plaats van dat we meer naar kantoor kunnen moeten we weer langer thuiswerken. Dat biedt natuurlijk een hoop voordelen maar heeft ook nadelen. De reistijd die wegvalt, dat je de deur niet meer uit hoeft zijn grote voordelen maar het gemis aan persoonlijk contact met je collega’s is, voor ons als sociale wezens, een groot gemis. En denk daarbij ook de vele informele contacten die je met je collega’s hebt: even snel bij je collega langslopen voor advies, even vragen wat hij ervan vindt, even horen hoe het met zijn werk gaat, of iemand nog hulp nodig heeft, al deze korte, spontane interacties vallen bij online werken allemaal weg en moeten haast ingepland worden (gezien de overvolle agenda’s van iedereen).
Voor een perfectionist is thuiswerken een uitdaging om effectief te werken. Weet je nog de symptomen van perfectionisme? Onder andere opstartproblemen, gevoelig voor reactie van anderen, moeilijk iets afmaken, geen hulp vragen en alles zelf willen doen. Allemaal symptomen die zich bij thuiswerken op je eigen zolderkamer nog sterker uitten omdat je collega’s jou niet zien, hoe je worstelt met je drang om je werk ‘perfect’ te doen en het lang duurt voordat je echt op gang komt. En je angst voor de (negatieve) mening van je collega’s over jou, wordt groter bij het ontbreken van feitelijk contact met je collega’s. Je gedachten kunnen dan compleet ontsporen omdat je geen enkele verbale en non-verbale terugkoppeling krijgt van je collega’s. Gek kun je ervan worden! En dan laat ik de stress die je kunt krijgen omdat het zowel op je werk als privé verre van perfect verloopt, nog even links liggen.
Wat kun je dan als perfectionist doen om wel effectief te werken? Hier een aantal tips. Ten eerste, knip je werk op in kleine stukjes. Als je een grote klus te doen hebt, dan kan dat overweldigend voelen omdat je niet weet waar en hoe te beginnen met als gevolg dat je er helemaal niet aan begint. Of pas veel later nadat je de diverse scenario’s hebt uitgewerkt. Mijn tip: knip het op in kleine stukjes! Die kleine stappen zijn veel beter te overzien waardoor je sneller in de actiemodus komt. Ik heb daar al eens eerder een blog over geschreven.
Een tweede tip is om direct een soort updategesprek met een collega in te plannen. Stel je krijgt op maandagochtend een opdracht te doen, plan dan direct op bijvoorbeeld woensdag een afspraak met een collega in om te sparren met hem/haar en te bespreken hoe het er voor staat. Kom je zelf langzaam op gang, dan heb je op woensdag al een mogelijkheid om je collega om hup te vragen en hoef je niet alles zelf op te lossen. Hierdoor heb je directe een informeel moment gepland en heb je een stok achter de deur om in de actiemodus te komen.
Tip 3 sluit hierop aan. We weten inmiddels dat een perfectionist alles perfect wilt doen en dat feedback krijgen heel lastig is. Mijn tip is dus om bij het woensdagmiddagbijpraatmoment direct aan te geven dat je een eerste of concept versie oplevert en zeker niet de definitieve versie. Dat geeft jou als perfectionist de rust in je hoofd dat het woensdag nog niet perfect hoeft te zijn én je leert om te gaan met op- en aanmerkingen op jouw werk.
Maar de allerbelangrijkste tip is: bereid je voor dat thuiswerken een blijvend onderdeel van de nieuwe werkelijkheid wordt. Ook voor branches waar we ons dat misschien niet kunnen voorstellen. Waar we nu nog van zeggen dat het niet kan en dat fysiek contact écht moet. Zie maar eens naar de ontwikkelingen bij bijvoorbeeld de huisarts. Ook daarvan hield men heel lang vol dat de arts de cliënt echt moest zien en nu is een e-consult al heel gebruikelijk. Ook trainingen zijn allang niet meer klassikaal op een mooie locatie in de bossen, maar gebeurt ook al vel meer gewoon thuis vanuit je luie stoel te volgen. Een hypotheekgesprek gebeurt nu ook in eerste instantie online. Allemaal voorbeelden waarvan we een paar jaar geleden zeiden dat fysiek klantcontact essentieel was.
Dit allemaal gecombineerd zorgt er wel voor dat een perfectionist een grote uitdaging heeft. Maar ook alle managers en leidinggevenden moeten extra opletten op het gedrag en het werk van zijn medewerkers. Signalen die duiden op perfectionisme moeten daarbij serieus genomen worden om te voorkomen dat de perfectionist in zijn eigen bubbel zijn eigen problemen probeert op te lossen. Want in het oplossen van zijn perfectionistische gedrag, daar blinkt een perfectionist nu eenmaal niet in uit.
Ik zie in mijn praktijk dat online coaching ook steeds meer gemeengoed wordt. Het aantal klanten dat ik alleen via MS Teams zie, spreek en coach neemt steeds verder toe. Daarmee is coaching ook een beroepsgroep die eerst dacht dat coaching alleen via fysieke afspraken efficiënt kon zijn maar door de coronasituatie ook drastisch is veranderd. Heb jij nog wat last van koudwatervrees en twijfelt of online coaching wel echt werkt, neem dan contact met mij op voor een kennismakingsgesprek.
Comments