Scrum bij schoolorganisaties

Schoolorganisaties staan onder druk. Er wordt steeds meer van de organisatie verwacht met steeds minder mensen. En dat in een snel veranderende wereld. Dat vraagt om een manier om anders te denken en anders te werken: efficiënt en effectief.

Dat geldt ook voor de projecten binnen een schoolorganisatie. Deze projecten, veelal ontstaan vanuit jaarplannen, kenmerken zich vaak door de volgende problemen:

  • Het maken van keuzes (met name de gevolgen van de keuzes) zijn lastig en worden vaak vooruitgeschoven.
  • Het stellen van de juiste prioriteiten (zijn we met de juiste dingen bezig?).
  • Beperkte samenwerking tussen partijen en de onderlinge communicatie.
  • Lange doorlooptijden door feedback en wijzigingen laat in het proces.

Schoolorganisaties zijn complexe organisaties met veel belanghebbenden en betrokkenen. De eind/deel-producten zijn bijna altijd een resultaten van een creatief denkproces. Denk aan bijvoorbeeld de volgende projecten:

  • ontwikkelen curriculum
  • ontwikkelen beleidsplannen
  • ontwikkelen opleidingsplannen
  • ontwikkelen passend onderwijs
  • invoeren nieuwe kwalificatie dossiers
  • etc

Scrum helpt en ondersteunt je als teamleider, sectiehoofd, opleidingscoördinator of schoolleiding bij de uitvoering van het project. Dat komt omdat scrum een raamwerk biedt dat eenvoudig te begrijpen is maar ook een aantal essentiële voordelen biedt:

  • Je hoeft bij scrum bij aanvang van het project nog niet gedetailleerd te weten hoe het eindproduct er uit moet komen te zien. Je hebt gedurende het project de mogelijkheid om nieuwe wensen toe te voegen en te prioriteren.
  • Scrum zorgt ervoor dat verschillende bloedgroepen met elkaar gaan samenwerken doordat je in teams werkt met daarin alle disciplines (alpha’s en beta’s, docenten van verschillende opleidingen, medewerkers fusiepartner 1 en fusiepartner 2, etc).
  • Scrum dwingt je tot het maken van keuzes in de prioriteit maar met behoud van flexibiliteit.
  • Door het relatief inschatten van de deelproducten, is het maken van planningen veel eenvoudiger en weet je sneller of je nog op schema ligt.
  • De opdrachtgever is met de rol van product owner altijd in het project vertegenwoordigd.

Herkent u één of meerdere van de geschetste problemen in uw schoolorganisatie en wilt u hier een oplossing voor? Neem dan contact met mij op.

 

Delen
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someonePrint this pageShare on Google+

Op dit bericht reageren